15 de setembre del 2003

E l
p r o b l e m a
d e
l a
p r o d u c t i v i t a t


Intessant article de l'Alfons Cornella. Texte íntegre aqui (només per qui estigui subscrit a infonomia.com, cosa que recomano)

"Per Alfons Cornella

10/09/2003. Missatge núm 686
És el creixement del PIB rellevant? La productivitat com clau del futur.

M'ha sorprès considerablement el discurs triomfalista que les autoritats econòmiques del país han escampat després de les dades del creixement del PIB en els últims mesos. No sóc economista, encara que freqüentment em presenten d'aquesta forma. Per tant, el que vaig a dir a continuació ha de ser pres amb cautela. La meva habitual rebel·lia em fa preguntar per què no se'ns diu gens de dos paràmetres que crec que són molt més rellevants: la productivitat i la innovació.

(...)

Arribats aquí, la meva habitual rebel·lia em fa preguntar per què no se'ns diu gens de dos paràmetres que crec que són, des de la meva humil ignorància econòmica, molt més rellevants: la productivitat i la innovació. El creixement del PIB és una dada important per l’ "ara", però l'increment de la productivitat i la innovació són les garanties d'un "futur". Sense augment sostingut de la productivitat i sense desenvolupament de les nostres capacitats innovadores, no podrem competir.

(...)

De fet, la idea d'aquest missatge va sorgir quan vaig trobar, bastant amagada en les pàgines d'economia d'un diari nacional, una notícia alarmant: "Espanya és l'únic país de la Unió Europea on cau la productivitat". Sense paraules.

Ho diu l'Organització Internacional del Treball en un estudi publicat l’ 1 de setembre d'aquest any ( http://www.ilo.org/public/english/bureau/inf/pr/2003/40.htm). Mentre que en 1995, la productivitat era a Espanya de 41024 dòlars per treballador, en 2002 va anar de 39908 dòlars per treballador. O sigui, en el període 1995-2002 la productivitat va decréixer un 2,82%. Això significa que el terme mitjà anual de "creixement" de la productivitat va ser de -0,4%. Fantàstic!

(...)


© Zero Factory S.L. 2000-2003 CIF B-62201090 - info@infonomia.com - Tel. +34 93 224 01 50 - Fax +34 93 225 19 81
Av Icària 205-207 2º1ª. 08005 Barcelona (España)"


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada